FLEVOLAND - De meeste jongeren vinden lachgasgebruik in het verkeer gevaarlijk. Toch zijn er jongeren die met lachgas deelnemen aan het verkeer. Dit komt door zelfoverschatting en een verkeerde inschatting van de risico’s. Ook vinden jongeren het vervelend om als passagier de bestuurder aan te spreken op lachgasgebruik in de auto. Dit blijkt uit onderzoek van jongerenorganisatie TeamAlert. Daarom startte TeamAlert in opdracht van de provincie Flevoland de campagne ‘Rij Ballonvrij’ om het lachgasgebruik onder jongeren aan te pakken.


Toename verkeersongevallen door lachgasgebruik

Gedeputeerde De Reus (verkeersveiligheid, mobiliteit en infrastructuur): “Het gebruik van lachgas in het verkeer is gevaarlijk en absoluut ontoelaatbaar. We zien het aantal ongevallen toenemen en dan gaat het vaak om jonge mensen. De voorlichting door TeamAlert is nodig en richt zich dan ook vooral op die doelgroep. Ik hoop dat we daar snel resultaten van gaan zien.”

Gevaarlijke verkeerssituaties

Lachgasgebruik in het verkeer is een zorgwekkend probleem onder jongeren in Nederland. Zo zijn er de afgelopen jaren al veel verkeersincidenten geweest met lachgas. Hallucineren, flauwvallen of verlamming in de benen: het zijn verschillende bijwerkingen die lachgas in het verkeer levensgevaarlijk maken. Voor veel jongeren is de auto echter de plek om lachgas te gebruiken, wat leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties. Daarom lanceerde TeamAlert afgelopen week opnieuw de campagne ‘Rij Ballonvrij’. De focus in de campagne ligt dit jaar op de passagiers om hun bestuurder aan te spreken op lachgasgebruik. ‘Word geen clown in het verkeer. Hoe spreek jij een ander aan?’ is de boodschap die hierbij centraal staat.

50% minder verkeersslachtoffers in 2030 en nul doden in 2050

De provincie Flevoland heeft de ambitie om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen met 50% in 2030 en nul verkeersdoden in 2050. Om dit te bereiken zet de provincie onder andere in op het verlagen van risico’s die ongevallen tot gevolg kunnen hebben. Het gebruik van lachgas is zo’n risico die de kans op een ongeval juist vergroot, daarom is het belangrijk om hier met deze campagne aandacht aan te besteden. Als provincie vinden we elk verkeersslachtoffer 1 te veel.