Ongeacht in welke branche je actief bent; er worden ongetwijfeld beurzen en events georganiseerd. Dit met als doel nieuwe klanten te werven, een product op de markt te zetten of om de naamsbekendheid te verbeteren. Een combinatie van deze is natuurlijk ook goed denkbaar. Het onderscheidend vermogen is daarom erg belangrijk.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Zo cliché als maar kan. Toch is het echt waar. Het begint al bij het regelen van je stand. Bij de meeste beurzen en events wordt er een plek voor jouw gekozen op basis van de verhuur. Teken je plek eens uit en richt deze helemaal in zoals jij denkt dat past. Zorg dat je echt een eigen hoekje of plekje kunt creëren met beurswanden.
Alle uitingen in jouw (huis)stijl
Als je de basis van de stand hebt staan is het tijd voor de aankleding. Zorg dat al je uitingen dezelfde stijl hebben, zodat het geen wirwar wordt aan kleuren en verschillende stijlen. Je kunt bij Drukbedrijf rollup banners bestellen die je bij je stand kunt neerzetten. Deze presentatiewanden zijn eenvoudig in- en uit te klappen en ideaal voor beurzen. De luxere systemen kun je zelfs meerdere keren gebruiken.
De promotie van je evenement
Ben je onderdeel van een beurs, evenement of festival dan is het raadzaam om een opvallende stand te realiseren. Afhankelijk van het type bedrijf dat je bent en het doel dat je hebt is het goed om de aandacht op je te vestigen. Je wilt tenslotte niet dat men niet van jouw bestaan af weet. Met muziek of interactieve elementen zoals een (spel)show trek je automatisch mensen aan. Afhankelijk van het budget zou je zelfs kunnen overwegen om hier een bekende Nederlander of influencer voor in te huren.
Organiseer jezelf een festiviteit? Laat dan voldoende posters drukken en hang de regio vol. Maar let op, je mag deze officieel niet altijd overal opplakken of hangen. Ga dit na bij de gemeente om erachter te komen waar dit wel en niet mag.
Overigens wordt het effect van drukwerk anno 2024 steeds meer onderschat. Dit terwijl het juist zo belangrijk is en daarentegen ook ontzettend vaak wordt gebruikt. Denk alleen al aan de gepersonaliseerde notitieboekjes en pennen op kantoor. Of de rij aan vlaggen bij de entree van een gebouw. Het is allemaal drukwerk dat bijdraagt aan de branding van jouw bedrijf.
Van kijker naar koper
Wanneer je mensen naar je stand hebt getrokken is het belangrijk dat je deze weet te overtuigen. Zorg daarom dat je personeel over de juiste kennis beschikt om ook moeilijkere vragen te beantwoorden. Het is van groot belang dat de informatievoorziening op orde is. Dat betekent ook dat jouw ‘unique selling points’ duidelijk naar voren moeten komen. Dit kan op een roll-up banner of op de beurswand zijn, maar ook middels een brochure en zelfs een visitekaartje.
Kom niet voor verrassingen te staan en bestel iets meer van dit papieren drukwerk. In veel gevallen is het nog vaker te gebruiken en is het in de aanschaf goedkoper naarmate je hogere aantallen gaat bestellen.
Het belangrijkste is dat je de kijker om weet te buigen tot (potentiële) koper. Het is daarom belangrijk dat je jouw informatievoorziening op orde hebt. Durf hier ook professionele hulp voor in te schakelen indien je bepaalde onderdelen lastig vindt. Houd dan wel rekening met een hoger kostenplaatje.