Als bedrijf wil je natuurlijk dat jouw merk bekend wordt. En dan het liefst bij de juiste doelgroep. Dat bereik je door een uitgekiende marketing strategie. Die bestaat uit een aantal verschillende acties, afgestemd op de dienst of het product dat je aanbiedt en jouw beoogde doelgroep. Een product voor jongeren zet je immers anders in de markt dan een dienst aan ervaren zelfstandig ondernemers. Door hier vooraf goed over na te denken kun je het maximale uit je investering voor marketing halen.
Promotie met behulp van giveaways
Een manier die vaak goed werkt is het inzetten van giveaways. Waar je voor kiest hangt ook weer af van de aard van het bedrijf. Je kunt aanstekers bedrukken maar uiteraard zijn er meer producten die kunnen worden voorzien van jouw bedrijfsnaam. Vrijwel ieder product is hiervoor geschikt, mits je de opdracht daarvoor uitbesteedt aan een hierin gespecialiseerd bedrijf. De aansteker is een veel gebruikt item, maar ligt soms wellicht gevoelig. Als je een sportschool hebt of een gezondheidswinkel dan wil je niet met roken worden geassocieerd. Maar voor een schildersbedrijf, boekhouder of hovenier kan het natuurlijk prima.
Kies het item dat past bij je bedrijf
Heb je besloten welk product het gaat worden dan moet je binnen deze productgroep nog een keuze maken. Vaak maakt het niet zo heel veel uit of het een BIC aansteker of een Cricket aansteker wordt. Vaak wordt de uiteindelijke keuze bepaald door de prijs of beschikbare kleuren. Let er bij het kiezen van een kleur op dat deze goed contrasteert met die van je logo. Geel op oranje of paars op blauw komt meestal niet zo goed over. Vaak kan de leverancier je hierin van goed advies voorzien. Als je weet wat je wilt dan plaats je een bestelling en ontvang je meestal binnen enkele dagen een proefdruk per e-mail. Beoordeel deze goed. Als je akkoord geeft wordt je opdracht uitgevoerd en kun je geen verhaal halen als achteraf blijkt dat er toch nog een fout in de tekst zat.
Online marketing, hoe pak je dat aan?
Als de relatiegeschenken zijn besteld dan kun je nog nadenken over online marketing. Dat regel je door te adverteren op andere websites, bijvoorbeeld met een advertorial. Ook kun je gebruik maken van Google Ads. Jouw bedrijf wordt dan gepromoot door banners op websites van anderen. Voor elke keer dat er op de link wordt geklikt betaal je een vergoeding. Ook kun je adverteren bij de zoekmachine zelf. Jouw link wordt dan bovenaan de zoekresultaten getoond als die overeenkomen met wat jij hebt opgegeven. Ook hier geldt weer dat je betaalt zodra er op de link wordt geklikt. Je kunt een maximaal aantal kliks per dag of per week instellen. Zo houd je de kosten in de hand. Als je maximum is bereikt verdwijnt je advertentie automatisch. Zo krijg je nooit volkomen onverwacht een torenhoge rekening.