Watertappunt op De Helmstok
Wethouder Annemieke Messelink-Dijkstra stond stil bij het belang van voldoende water drinken en dat water een gezond en lekker alternatief is voor zoete drankjes. Naast de start van de ‘Lelystad drinkt water!’-campagne werd namelijk ook een watertappunt op het schoolplein van De Helmstok in gebruik genomen. De leerlingenraad van de school kwam bij de kindermotiemarkt in 2023 met het idee voor meer watertappunten in de stad. Vanuit deze motie heeft De Helmstok nu het eerste watertappunt op het schoolplein gekregen. Binnenkort kunnen ook de andere basisscholen in Lelystad een aanvraag indienen voor een watertappunt op hun schoolplein. Informatie ontvangen de scholen nog. Daarmee werd dus niet alleen de ‘Lelystad drinkt water!’-campagne afgetrapt, maar ook de regeling voor scholen.
Waarom de campagne ‘Lelystad drinkt water!’?
Wethouder Annemieke Messelink-Dijkstra: ‘Het is van groot belang dat kinderen gezond opgroeien. Daar willen we graag een bijdrage aan leveren door de gezonde keuze te stimuleren. Met de campagne ‘Lelystad drinkt water!’ willen we als gemeente, samen met alle partners, kinderen, jongeren en hun ouders bewust maken van de voordelen van water drinken. Ik vind het heel mooi dat het idee van een watertappunt van de leerlingenraad van De Helmstok zelf kwam. Een initiatief dat zij hadden ingediend bij de kindermotiemarkt en waar wij als gemeente natuurlijk graag aan meewerken.’
Wie doen er mee met de campagne?
Verschillende organisaties in Lelystad besteden deze week extra aandacht aan het drinken van water, zoals Challenge Up, vluchtelingenwerk en de Voorleesexpres vanuit Welzijn Lelystad, FlevoMeer Bibliotheek, Sportbedrijf Lelystad, de consultatiebureaus van Icare, de Jeugdgezondheidszorg van GGD Flevoland, de Limonade Brigade, locaties van GO! kinderopvang, Gemeente Lelystad en verschillende scholen waaronder de Zevenster, Aeres VMBO en De Helmstok. Zij brengen het belang van water drinken onder de aandacht door middel van een challenge, thematafels, lezingen en workshops, het uitdelen van gezonde producten.
Op de website van JOGG Lelystad vind je meer informatie over de campagne.