LELYSTAD - Op het moment dat het kabinet de coronamaatregelen aankondigde, was er veel aandacht voor hygiëne op plekken die door veel mensen werden gebruikt. Dat gold ook voor parkeerlocaties met betaalapparatuur. Het besmettingsrisico bij het aanraken van betaalapparatuur was niet uit te sluiten. Het college had daarom besloten de betaalapparatuur tijdelijk uit te schakelen. Er kon toen gratis geparkeerd geworden. Houders van parkeerabonnementen en -vergunningen hadden het parkeergeld al vooraf betaald. Vanuit het oogpunt van gelijkheid heeft het college besloten de houders van deze abonnementen en vergunningen te compenseren voor de drie maanden dat de betaalapparatuur was uitgeschakeld. Zij krijgen deze compensatie automatisch gestort op hun bankrekening.


Compensatie

Het tijdelijk uitschakelen van de betaalautomaten bij gemeentelijke parkeerterreinen en parkeergarages was in de periode van 1 april tot 1 juli 2020. Dit was bedoeld om de kans op besmetting met het coronavirus via betaalautomaten zo klein mogelijk te houden. Als gevolg van het uitschakelen van de parkeerapparatuur kon er gratis worden geparkeerd. Dit gold niet voor abonnement- en vergunninghouders; zij hadden immers al vooraf betaald. Een deel van deze groep heeft zich beklaagd bij de gemeente. Vanuit het gelijkheidsbeginsel is het een logisch besluit om deze groep financieel te compenseren voor de afgelopen periode. Het gaat om circa 1.000 abonnement- en vergunninghouders die gecompenseerd worden. Met het compenseren is een bedrag gemoeid van € 27.000.

Contactloos of via een app betalen

Bezoekers die parkeren in een van de parkeergarages kunnen contactloos betalen bij het uitrijden. Dit kan doordat de parkeergarages werken met kentekenherkenning bij het in- en uitrijden. De bestuurder kan betalen bij het uitrijden door de betaalpas bij de zuil van de slagboom te houden. Bezoekers die parkeren op een parkeerterrein, kunnen gebruik maken van een parkeerapp op hun eigen mobiele telefoon.

Meer informatie over (betaald) parkeren in Lelystad.