LELYSTAD - Op donderdag 7 november 2024 kunnen geïnteresseerden een kijkje achter de schermen nemen bij verschillende basisscholen, voortgezet onderwijs en middelbare scholen in Lelystad. Door een ochtend 'in de klas te komen', kunnen zij zelf ervaren of een baan in het basisonderwijs of het voortgezet onderwijs bij hen past.
Over Kom in de Klas
De Kom in de Klas meeloopdag is bedoeld voor iedereen met een afgeronde hbo-bachelor of wo-opleiding en professionals die zich willen orienteren op een mogelijke carrièreswitch naar het onderwijs. Deelnemers krijgen de kans om actief mee te draaien in de klas en in gesprek te gaan met medewerkers uit het onderwijs.
Programma
De dag zelf begint met een ontbijt in het stadhuis, geopend door wethouder Dennis Grimbergen. Daarna gaat de meeloopdag van start. De dag wordt afgesloten met een presentatie door Windesheim over het zij-instroomtraject voor het basisonderwijs. Aanmelden kan tot 21 oktober 2024.
Aandacht lerarentekort
‘Een initiatief als Kom in de Klas is een mooi voorbeeld van een gezamenlijke aanpak om het lerarentekort terug te dringen’, aldus wethouder Dennis Grimbergen. ‘Een leerkracht zijn is zoveel meer dan goed onderwijs geven. Het gaat over passie, aandacht en ontwikkeling én een fijne werkomgeving. Door letterlijk de deuren te openen, kunnen de mensen dit zelf ervaren’. Het onderwijs heeft naast flinke uitdagingen juist ook veel moois in huis, zoals sterke en betrokken leerkrachten, eigentijdse onderwijsconcepten en enthousiaste leerlingen. Juist dat willen de scholen op deze dag onder de aandacht brengen. En dat kan door het te laten beleven en ervaren.
Gezamenlijke aanpak
Landelijk is er sprake van een lerarentekort. Ook in Lelystad. Het doel van de meeloopdag is professionals te enthousiasmeren voor het onderwijs door hen zelf te laten ervaren wat het vak inhoudt. Kom in de Klas is een initiatief van gemeente Lelystad en verschillende onderwijsinstellingen, waaronder Porteum, SCPO, SKO, Stichting SchOOL, Stichting Eduvier, Aeres VMBO en MBO College Lelystad.