LELYSTAD - De colleges van Lelystad en Almere hebben besloten om Arriva twee jaar lang een nachttrein te laten rijden van en naar Amsterdam, Schiphol en Zwolle. In de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 maart 2025 gaat Arriva van start met de nachttrein. Wethouder Piet van Dijk: "Samen met Arriva zetten wij een belangrijke stap richting betere bereikbaarheid voor onze stad. Het biedt Lelystedelingen die willen uitgaan, werken of reizen meer mogelijkheden om op een prettige en comfortabele manier gebruik te maken van de grootstedelijke voorzieningen die aanwezig zijn binnen onze regio, ook 's nachts."
Proef van twee jaar
De proef van twee jaar geldt voor een trein in de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag op het traject Zwolle – Lelystad Centrum (1:45) – Almere Centrum (1.59) – Amsterdam Centraal (2.20) – Schiphol (2.36) en terug: Schiphol (2.42) – Amsterdam Centraal (2.54) – Almere Centrum (3.17) – Lelystad Centrum (3:35) - Zwolle. Op Amsterdam Centraal en Schiphol kan overgestapt worden op andere nachttreinen.
Garantstelling via subsidie
In Europa is het spoor toegankelijk voor alle treinbedrijven. Dit zorgt ervoor dat het spoor zo goed mogelijk wordt gebruikt, waardoor treinreizen goedkoper, toegankelijker en soms zelfs sneller worden. In Nederland hebben treinvervoerders sinds 1 januari 2019 dit recht op 'open toegang'. Arriva is door Almere gevraagd een voorstel te doen voor de nachttrein op basis van het open toegang-principe. De gemeente Almere en de gemeente Lelystad staan ieder voor € 100.000 per jaar garant voor de nachttrein. Dit gebeurt in de vorm van een subsidie. Verkochte treinkaartjes worden hierop in mindering gebracht. Hoe succesvoller de proef is, hoe lager de bijdrage van de gemeenten is (maximaal zelfs geen bijdrage). Na twee jaar wordt de proef geëvalueerd en wordt gekeken naar een mogelijk vervolg.
Tarieven
Afhankelijk van de reisafstand betalen reizigers 5, 10 of 15 euro voor een ticket. Dit tarief ligt lager dan de reguliere OV-chipkaarttarieven. Tickets voor de nachttrein van Arriva zijn te koop via glimble, de reisapp van Arriva. Daarnaast zijn de tickets te koop via de 9292-app. Ook is het mogelijk om in de trein een ticket te kopen. Voor deze extra PIN-service geldt een toeslag van 2,50 euro per kaartje. Dit bedrag krijgt de reiziger vervolgens terug als reistegoed in reisapp glimble.
Prijsvraag
In de week voor de eerste rit organiseren de gemeente Almere, de gemeente Lelystad en Arriva een prijsvraag om 5 inwoners van Almere en 5 van Lelystad gratis mee te laten reizen op de eerste nachttreinrit. Hierover volgt meer informatie via de gemeenten en Arriva.
Wat eraan vooraf ging
NS heeft op 20 juni 2024 het aanbod om een nachttrein per 2025 te rijden op basis van de hoofdrailconcessie teruggetrokken. De gemeente ging er op dat moment vanuit dat op basis van het open toegangsrecht een gemeentelijke bijdrage niet was toegestaan. Aan Arriva is gevraagd of zij voor eigen rekening en risico wilde rijden. Dit bleek niet mogelijk, omdat de dienst niet op voorhand kostendekkend was. Omdat het hier om nieuwe wetgeving gaat, is door Arriva en beide gemeenten juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheid van een bijdrage. Dit resulteerde in de oplossing in de vorm van een garantiestelling.
De gemeente Almere publiceert het voornemen tot subsidie op Tendernet. Als er binnen de reactietermijn van 20 kalenderdagen geen bezwaren worden ingediend, kan de nachttrein rijden volgens planning.